Att utmana normer väcker ofta reaktioner. Reaktionerna kan vara positiva och negativa, de kan innebära kommentarer, tillrättavisningar, blickar och osynliggörande. För att eleverna ska känna en vilja att förändra begränsande normer är det bra att de börjar med att fundera på vad de tycker borde förändras.
Mål: Att eleven utifrån reflektion och diskussion ska känna vilja och lust att förändra och vidga normer som fungerar begränsande.
Instruktion:
Del 1: Meningarna på nästa uppslag beskriver olika situationer. Kopiera meningarna och klipp ut dem. Rita en stor cirkel på tavlan och skriv ”inte norm – reaktioner” i utkanten. Rita sedan en innercirkel och skriv ”norm – inte reaktioner” inuti. Dela in eleverna i smågrupper och dela ut lapparna till eleverna. Låt varje grupp under några minuter diskutera och fundera över om situationen i deras mening är norm (och alltså INTE skulle leda till reaktioner) eller inte är norm (och alltså skulle leda till reaktioner). Eleverna fäster sedan meningarna på tavlan. Påpeka att det inte handlar om vad eleverna själva tycker, utan hur de tror de flesta skulle reagera. Kan situationen leda till reaktioner; är den norm eller inte norm?
Gå igenom situationerna på tavlan och låt grupperna berätta om sina diskussioner.
Låt eleverna reflektera övervad som har betydelse för om de olika situationerna leder till reaktioner eller inte.
Spelar det någon roll i vilket sammanhang eller på vilken plats det sker?
Spelar det någon roll hur gamla personerna är?
Spelar det någon roll om det är killar eller tjejer?
Del 2: I det här steget ska eleverna fundera på vilka normer de vill ska förändras. Låt grupperna diskutera vilka av deras situationer de vill flytta från yttercirkeln inte norm till innercirkeln norm eller tvärtom (alltså vilka situationer de inte tycker borde leda till reaktioner eller tvärtom). Förklara att det i det här steget handlar om att utgå från sin egen åsikt, hur skulle de vilja att det såg ut ”i den bästa av världar”. Grupperna flyttar bara sina egna lappar.
Fortsätt diskutera:
Hur skulle en värld utan normer se ut?
Vilka normer vill vi ha?
Hur kan vi tillsammans förändra normer som vi tycker är dåliga?
Vilka strategier kan användas?
Hur kan vi påverka kommande generationer att förändra normer vi inte vill ha?
En kille går hand i hand med sin pojkvän i centrum. ***
En kvinna som är 25 år har bestämt sig för att hon inte vill ha barn.
En person som kommer in i tunnelbanan klär av sig naken.
En kille går ut med rakade ben på sommaren.
En tjej har haft sex med 5 olika personer. Hon pratar om det öppet
inför sina klasskompisar.
En man som är 52 år gifter sig med en tjej som är 19 år.
En tjej tar med sin flickvän när hennes mormor fyller år.
En kille som är 16 år gråter när hans kompisar har tagit hans jacka.
Två tjejkompisar som är 19 år går i armkrok när de promenerar i centrum.
En kille är 18 år. Hans syster är 17. De är på samma fest.
Systern hånglar med en kille.
Två killkompisar som är 19 år går i armkrok när de promenerar i centrum.
En tjej går ut med håriga ben på sommaren.
En kille som är 7 år drömmer om att bli make-up-artist.
En person tränar med bar överkropp på gymmet.
En tjejs föräldrarna vill vara med och påverka vem hon ska gifta sig med.
Killar i ett fotbollslag kramar varandra när någon i laget har gjort mål.
En kille som är 7 år gråter när hans kompisar har tagit hans jacka.
Två tjejkompisar som är 19 år går i armkrok när de promenerar i centrum.
Mamma har ett heltidsjobb, pappa tar hand om barnen och hemmet.